• Because I'm Not Perfect

    Diri ini tidak sempurna juga bukan yg terbaik. Mungkin juga bukan lebih baik dari orang lain. Tapi, ianya istimewa kerana tiada siapa dapat menjadi diri ini selain aku. Menulis dalam ketidaksempurnaan. Berkongsi tentang hidup sebelum kembali bertemu Sang Pencipta.

  • Izwanizzati Collections

    IzwanIzzati Collections adalah website ecommerce perniagaan online milik saya. Terdapat lebih daripada 400 design baju kebaya nyonya dengan 6 pilihan saiz dan juga lebih dari 300 koleksi kain pasang sulam.

  • Izwanizzati Ebiz Resources

    IzwanIzzati Ebiz Resources adalah syarikat yang berdaftar dengan SSM dan menjalankan perniagaan membina laman web, membina blog, Search Engine Optimization (SEO), pemasaran internet, kursus bina website, kursus perniagaan online dan lain-lain perkhidmatan yang berkaitan.

  • Koleksi Ebook Keluaran IzwanIzzati

    Setakat ini, saya telah mengeluarkan dua buah ebook yang bertajuk Panduan Lengkap Membina dan Kedai Online dengan Blogspot dan juga Panduan dan Teknik Lengkap Bermula dan Berjaya didalam Perniagaan Online. Terdapat beberapa ebook yang masih didalam proses penyiapan. Dapatkan segera.

Sunday, April 12, 2015

Posted by FizwaN
2 comments | 8:31 PM
Sepanjang dah dekat 7 tahun berniaga online nie, macam-macam kerenah pembeli yang pernah jumpa. Ada yang ok, sporting, memahami dan profesional. Yang golongan tu tak perlu nak cerita, ada satu lagi golongan pembeli yang nak kongsikan disini. Sebab golongan yang satu lagi ni yang kena banyak bersabar. Ok sebelum tu, perkenalkan perniagaan saya dulu. Sejak tahun 2008, saya menjual baju kebaya nyonya di internet. Sekarang nie, dah ada lebih 800 design baju kebaya nyonya yang boleh dipilih oleh para pelanggan. Semua produk yang berkenaan dengan baju kebaya nyonya saya ada jual seperti baju kebaya nyonya, beberapa jenis kain kebaya, kebaya belum jahit, kebaya plus size, kebaya lengan pendek, kebaya lengan tiga suku, payung kebaya, terompah kebaya, kerongsang kebaya, kain pareo, buckle kain pareo, baju kebaya budak dan lain-lain lagi yang berkaitan dengan baju kebaya. Kepada rakan-rakan yang membaca entry nie, jemput la singgah ke website kedai online saya di: http://www.izzlegacy.biz. Setelah 7 tahun berniaga online, sekarang nie saya dah ada butik fizikal pun. So, sapa-sapa yang tengah cari butik yang jual baju kebaya nyonya dekat area Lembah Klang nie, jemput la singgah butik saya yang terletak di The Atmosphere, Seri Kembangan. Ada macam-macam produk dijual di butik saya nie sbb butik saya nie selain butik baju kebaya nyonya merupakan sebuah butik vendor. So,bukan setakat baju kebaya nyonya je macam produk pun ade. So, memang tak rugi kalau singgah. 

Ok, jom kita kongsikan kisah gelagat, perangai dan pemikiran pembeli nie. Para peniaga terutamanya peniagan online yang lain mesti mempunyai pengalaman yang sama kan?

  1. Bertanya soalan dari pagi sampai ke malam x abis, semua pun nak tanya dan nak mintak semua warna dan design yang ada. Last-last mesej terakhir, cakap sorry la saya rasa tak jadi beli. Tanya kenapa tak jadi beli, jawapannya saje je nak survey. Kalau dah soalan bukan main banyak & detail bukan survey namanya. Buang masa je melayannya sbb klu ikut pengalaman, yg ckp nak survey tu mmg confirm tak akan beli.
  2. Masa kita post gambar produk di Facebook or Instagram, ada tulis harga RM135, tak termasuk postage contohnya. Boleh pulak customer tu comment "pm", "harga brp", "dah masuk postage ke?". Terang-terang dah tulis. Nampak sangat tengok gambar je. Tak baca pun description. Satu lagi contoh, bila tulis, harga baju RM135 & kalau nak satu set dengan kain, harga kain RM60 sehelai. Customer akan tanya, "harga dah satu set dengan kain ke?", satu lagi "harga satu set RM60 ke?murah..nak la beli". Ok nampak sangat rakyat Malaysia ni malas membaca. Patut senang kena tipu. Lepas beli terima barang, cakap peniaga tipu. Padahal diri sendiri tak baca habis2.
  3. Satu lagi tahap pemikiran pelanggan yang agak cetek bila pos gambar produk, contohnya buckle pareo, tudung bawal dan stokin jejari kaki. Harga buckle RM5, tudung bawal RM10 dan stokin jejari kaki RM8 je pun seketul, sehelai dan sepasang. Ramai pulak yang akan komen dkt gambar produk atau tanya di whataspp, harga dah masuk postage ke? Kalau ikutkan akal fikiran yang waras, poslaju plg murah pos ke Semenanjung selepas di tambah 6% GST adalah sebanyak RM6.30. Kalau Sabah/ Sarawak RM9.50/RM10.60 kos poslaju sahaja. Jadi, kalau harga produk RM5 ataupun di bawah RM10 tu agak-agak la pun harga dah masuk postage.Yang harga RM5 tu kita abaikan sebab memang sangat cetek pemikiran seseorang itu sebab bertanya, harga dah masuk postage ke? Untuk yg harga RM8 dan RM10. RM8 tolak RM6.30 = RM1.70. Berapa agaknya kos nak beli produk tu? Belum lagi kira duit minyak & tol untuk ke tempat borong untuk beli produk harga RM8 tu. GST lagi nak kena tanggung. Belum juga dikira kos untuk beli plastik bungkus produk dan juga duit minyak untuk ke pejabat poslaju. Sebab tu saya jual baju kebaya nyonya, harga RM135 sehelai. Kalau ada orang tanya harga dah masuk postage ke belum, takde la hurt feeling, sentap & terguris hati sangat. Malangnya ramai pembeli diluar sana yang berfikiran sebegitu. Sabar je la. Tau nak murah je.  Bila dapat barang xde kualiti marah pulak. Cakap peniaga menipu. Makan duit haram. Tapi, fikir-fikirkan la k.
  4. Bila dah buat bayaran, selang 5 minit tanya barang dah pos ke? sebelum tu dah cakap kalau sempat, petang akan pergi pos, kalau tak esok akan pos sebab selalu semua produk akan dipos dalam masa 1-2 hari selepas bayaran diterima. Bila petang, tanya lagi dah pos ke? Masa tu kita pulak tengah bz, phone tengah charge. Anak nak susu, sorang lagi pulak nak kena mandikan. Petang ke malam, nak solat Mahgrib lagi. Nak makan lagi. Lepas tu dalam pkl 8.30 baru tengok phone. Penuh whatsapp dari customer yang sama. Ada la dekat 20 whatsapp. Daripada soalan dah pos ke belum, mintak tracking no, nape diam, nak tipu ke, sampai la ke mesej tulis malam ni nak gi buat report polis sebab kita dah tipu dia. Jadahnye..kan dah ckp kalau sempat ptg pergi pos. Ingat kedai sebelah dengan pejabat pos ke? Lepas tu nak melayan dia je la. Orang xde keje lain. Kalau beli barang beribu ringgit harganya tu ok la jugak. Nie kadang2 tu beli barang harga RM10 je pun. Dia punya kecoh, macam dah kena tipu berpuluh ribu ringgit. Setakat RM10 tu sape la yg nak tipu. Nak makan pizza pun tak lepas. Kalau dah 4-5 hari barang tak sampai & peniaga takde ape2 response yela jugak. Ini baru beberapa jam beli & buat bayaran, peniaga tak response dah ugut nak gi report polis. Buat kena gelak je dengan polis nanti. 
  5. Beli barang harga RM120. Kita cakap kalau nak beli boleh kasi last price RM110 + free postage. Boleh pulak nak tawar lagi cakap RM80 boleh? Ok, RM80 tu dah less RM40 berapa pulak untung peniaga? Bila cakap x boleh diskaun banyak, cakap kedekut. Kalau pergi beli baju dekat Jusco ke, dekat shopping complex ke..xde pulak nak mintak diskaun & tawar menawar bagai. Bayar je brp pun harga dekat price tax. Macammana peniaga kecil nak maju & berjaya?
  6. Satu lagi kalau produk pre-order. Dah tulis kalau pre-order proses dalam 4-6 minggu. Kalau boleh tunggu, boleh la kalau nak order. Tapi, kalau nak urgent, kena pilih ready stock je. Contohnya, baju kebaya nyonya kami. Tailor di Indonesia. Queue pun panjang. Pos dari Indonesia ambil masa 7-10 hari. Sebab tukang jahit orang kampung. Proses pos dari kampung ke lapangan terbang untuk ke Malaysia dah ambil masa 3 hari. Itu kalau xde apa2 masalah. Bila sampai Malaysia pulak, kalau kena tahan dengan Kastam ambil masa sehari dua juga nak clear. So, 4-6 minggu adalah kebiasaan masa yg diambil utk proses pre-order. Tp, kdg2 tu terlajak jugak seminggu dua lagi atas faktor-faktor yg tak dpt dielakkan. Tu sebab utk pre-order, klu tak urgent baru boleh order. Tp, masalahnya ramai rakyat Malaysia ni x suka membaca, x faham bahasa, x sabar dan macam2 tak lagi. Seminggu lepas order & byr deposit, dah tanya baju bila boleh dapat?lama lagi ke?Slalunya akan dibalas "pre-order 4-6 minggu proses". lps tu senyap. Dua tiga hari lps tu, tanya lagi soalan yg sama. Jawapan still sama "pre-order 4-6 minggu proses". Bila dah masuk 4 minggu, makin kerap pulak whatsapp tanye. Malas dah nak jawab sbb jawapan tetap sama selagi belum smpi 6 minggu. Bila tak reply, dah kata kita menipu pulak. Siap ugut nak buat report polis, nak blacklist blog, nak bawak gi meeting bhgn MDEC, nak masukkan blog dlm list pengguguran laman we, dan mcm2 lagi. Jawapannya mudah je. Pertamanya saya x jual kebaya di blog tapi di website. Di website dah jelas tulis proses 4-6 minggu. Beli kat website akan automatik dpt Invoice, ada nama syarikat, ssm reg no, alamat butik, no tel, invoice no dan tarikh pembelian. Klu nak report, nak blacklist or sebagainya silakan. Polis pun xnak layan. Dah la byr deposit RM50 je. MDEC pun x boleh nak buat ape. Sengal punya customer. Tp, percayalah..klu anda seorg peniaga online dan buat tempahan pre-order pasti akan jumpa customer mcm ni. Plg senang nak ajar, pulangkan blk je duit deposit. Bila brp smpi, jadikan ready stok. Ramai je lagi org lain yg nak beli.
Sepanjang 7 tahun berniaga online dan offline nie. Macam-macam lagi kerenah customer ni klu nak share kat sini. Mungkin nanti klu ade masa sy tulis utk Part 2 pulak. 

Bukan main banyak nak less.
Handsock Bercorak. Boleh guna dua-dua belah. Harga RM10. - Boleh terima akal tak bila ada yang bertanya, "Include postage ke?'

2 comments:

  1. hahaha..tu lerr kita yang meniaga ni pon pening..

    ReplyDelete
  2. Sangat lah betulnya... Yang pelik, ada yang tak nak bagi nombor phone betul. Bila kurier hantar, tak de orang orang kat rumah. Call tak dapat. Barang patah balik. Lepas tu dia marah kita senyap barang tak sampai. Kita tak boleh call dia sebab phone dia tak aktif. Takkan nak kita drive sampai rumah dia, tunggu dia balik kerja kot... sabar je lah.

    ReplyDelete

Terima Kasih

Terima kasih kerana melawat blog "Because I'm Not Perfect". Semoga sedikit sebanyak dapat memberi panduan dan manfaat kepada anda semua. Teruskan menyokong untuk memastikan blog ini terus "hidup". Harap maaf jika ada kandungan yang tidak elok atau juga tidak memberikan persepsi yang baik. Akan dibaiki dari semasa ke semasa. Kongsikan pandangan dan pendapat anda diruangan komen. Jemput Like Facebook Page dan boleh juga emailkan kepada saya jika ada sebarang pertanyaan dan cadangan.