• Because I'm Not Perfect

    Diri ini tidak sempurna juga bukan yg terbaik. Mungkin juga bukan lebih baik dari orang lain. Tapi, ianya istimewa kerana tiada siapa dapat menjadi diri ini selain aku. Menulis dalam ketidaksempurnaan. Berkongsi tentang hidup sebelum kembali bertemu Sang Pencipta.

  • Izwanizzati Collections

    IzwanIzzati Collections adalah website ecommerce perniagaan online milik saya. Terdapat lebih daripada 400 design baju kebaya nyonya dengan 6 pilihan saiz dan juga lebih dari 300 koleksi kain pasang sulam.

  • Izwanizzati Ebiz Resources

    IzwanIzzati Ebiz Resources adalah syarikat yang berdaftar dengan SSM dan menjalankan perniagaan membina laman web, membina blog, Search Engine Optimization (SEO), pemasaran internet, kursus bina website, kursus perniagaan online dan lain-lain perkhidmatan yang berkaitan.

  • Koleksi Ebook Keluaran IzwanIzzati

    Setakat ini, saya telah mengeluarkan dua buah ebook yang bertajuk Panduan Lengkap Membina dan Kedai Online dengan Blogspot dan juga Panduan dan Teknik Lengkap Bermula dan Berjaya didalam Perniagaan Online. Terdapat beberapa ebook yang masih didalam proses penyiapan. Dapatkan segera.

Tuesday, November 26, 2013

Posted by FizwaN
No comments | 9:17 PM
Kalau sebelum nie tampal gigi dan cabut gigi mesti cari Klinik Kerajaan sebab murah tapi kali nie nak gigi lubang besar sangat tapi sayang nak cabut satu lagi. Sebelum nie bila gi klinik kerajaan memang disyorkan untuk cabut. Dah la geraham pulak tu. Sebelum nie dah cabut yang kat sebelah kanan. Memang kosong betul rasanya. Sbb gigi geraham besar yang kena cabut. Oleh sebab lubang gigi geraham besar sebelah kiri sama besar dengan yang sebelah kanan aritu, nak cuba dengan klinik swasta pulak. Mana tau boleh diselamatkan.

So, pergi la ke Klinik Pergigian Kistina di Seri Kembangan. Memang boleh diselamatkan rupanya. Doktor cakap kalau yang sebelah kanan aritu datang jumpa dia boleh try tampal jugak. Sbb sayang kalau cabut. Takkan tumbuh lagi sampai bila-bila. Tu la, nak jimat duit sangatkan. Kan dah hilang sebijik gigi. Gigi geraham besar pulak tu. Huhuhu.. Kalau kos untuk cabut dan tampal gigi di Klinik Kerajaan, kena bayar RM1 je. Berbanding dengan tampat gigi di Klinik Swasta. Paling murah harga untuk tampal gigi adalah sebanyak RM60. Untuk tampal gigi aritu, saya kena cas RM100 sbb maybe nak kena buang tampalan sementara sebelum ni dan mungkin sebab lubangnya dah besar sangat. So, jauhkan beza harga untuk tampal gigi di Klinik Kerajaan dan Klinik Swasta kan? Tapi, kalau kat klinik kerajaan confirm la hilang lagi sebutir gigi geraham besar. Doktor klinik kerajaan nie macam ambil jalan mudah je. Susah sikit or nampak lubang besar sikit confirm dia akan cakap, "Ni dah tak boleh nak selamatkan lagi nie, mesti kena cabut".. 

Bila dah tampal, terasa pulak nak mengisi kekosongan gigi geraham sebelah kanan yang dah hilang tu. So, tempah la untuk buat gigi palsu. Untuk buat gigi palsu, pertama sekali doktor akan buatkan acuan dan masukkan dalam mulut. Bila kita gigi acuan tu, nanti akan terbentuk susunan gigi sediada termasuklah lubang hasil tinggalan gigi geraham yang dah kena cabut tu. Boleh tengok hasil acuan macam kat dalam gambar nie:


Boleh nampak kan betapa besarnya kekosongan didalam mulut saya..hehehe. So, lepas dapat acuan dalam seminggu hingga dua minggu dapat la gigi palsu yang ditempah tu. Pada mulanya klinik tu cakap harga untuk gigi palsu nie RM200. Dan bila dah siap naik pulak jadi RM240. Tak tau nape. Ade la tu kos tersembunyi kot. Hehehe..Nak tengok macammana bentuk gigi palsu tu. Ha..beginilah bentuk gigi palsu yang dah siap tu:


So, dah terisi la lubang hasil tinggalan gigi geraham besar yang dah kena cabut tu. Tp, saya jarang sangat pakai gigi palsu nie sbb bila pakai rasa lain macam pulak. Bila cakap pun dah macam sengau semacam dan macam lidah pendek pulak. Wife saya asyik ketawa je bila saya cakap time pakai gigi palsu nie sbb kadang-kadang tu tak paham ape yang saya cakap sbb bunyinya agak pelik..hehehe. Lepas tu air liur pun mcm terlebih pulak dan bila makan terasa sakit pulak. Maybe sbb belum biasa pakai tapi keadaan tu membuatkan saya jarang nak pakai gigi palsu nie. Rugi je kan. Bila dah buat, harga pun RM240 pulak tu lepas tu jadi perhiasan je kat dalam tandas kat rumah. Sebelum terlupa, kos untuk buat gigi palsu dengan klinik kerajaan hanyalah RM1 sahaja untuk sebiji gigi palsu. Tapi, kena buat appointment dulu dan tempoh untuk siap dalam 1 bulan.

Untuk pakai gigi palsu nie dan untuk tak tertanggal, kita kena gam dengan Polident iaitu "Pelekat Gigi Palsu". Lepas pakai Polident nie baru rasa kemas bila pakai. Kalau tak sebelum nie, ade sekali tu saya makan roti bila kunyah je..roti kan mcm melekat sikit..bila kunyah je, terus tertanggal gigi palsu tu..isk3..nasib baik kat dalam kereta, buat malu je..tapi, memang teruk la kena ketawa dengan wife...huhuhu..


Harga Polident nie tak mahal pun, kurang dari RM10 je. Cara-cara penggunaan Polident Pelekat Gigi Palsu nie adalah seperti berikut:
  1. Bersih dan keringkan gigi palsu anda
  2. Letakkan Polident dalam bentuk jalur. Elakkan daripada meletakkannya terlalu hampir dengan bahagian tepi
  3. Kumur mulut sebelum meletakkan gigi palsu
  4. Tekan gigi palsu pada tempatnya, pegang dengan rapat dan gigit selama beberapa saat untuk menjamin pegangan yang kukuh
Cara-cara untuk menanggalkan gigi palsu selepas menggunakan Polident adalah seperti berikut:
  1. Kumur mulut dengan air suam
  2. Tanggalkan gigi palsu dengan perlahan dengan mengerak-gerakkannya
  3. Tanggalkan baki pelekat daripada gigi palsu anda, cuci mulut dengan air suam dan berus gigi dengan lembut
Begitulah kisahnya menampal gigi geraham berlubang dan juga tentang tempahan dan penggunaan gigi palsu. Hargailah gigi anda sebaiknya sebab yang asal ciptaan Ilahi itu adalah yang terbaik.

Nota kaki:

Diharap entry ini sedikit sebanyak memberikan info berguna kepada anda semua. Jemput lawat website kedai online saya di :  http://www.izzlegacy.biz. Jika tinggal di sekitar Lembah Klang, jemput singgah butik saya iaitu Izzlegacy Boutique yang terletak di The Atmosphere, Seri Kembangan. 

0 comments:

Post a Comment

Terima Kasih

Terima kasih kerana melawat blog "Because I'm Not Perfect". Semoga sedikit sebanyak dapat memberi panduan dan manfaat kepada anda semua. Teruskan menyokong untuk memastikan blog ini terus "hidup". Harap maaf jika ada kandungan yang tidak elok atau juga tidak memberikan persepsi yang baik. Akan dibaiki dari semasa ke semasa. Kongsikan pandangan dan pendapat anda diruangan komen. Jemput Like Facebook Page dan boleh juga emailkan kepada saya jika ada sebarang pertanyaan dan cadangan.