• Because I'm Not Perfect

    Diri ini tidak sempurna juga bukan yg terbaik. Mungkin juga bukan lebih baik dari orang lain. Tapi, ianya istimewa kerana tiada siapa dapat menjadi diri ini selain aku. Menulis dalam ketidaksempurnaan. Berkongsi tentang hidup sebelum kembali bertemu Sang Pencipta.

  • Izwanizzati Collections

    IzwanIzzati Collections adalah website ecommerce perniagaan online milik saya. Terdapat lebih daripada 400 design baju kebaya nyonya dengan 6 pilihan saiz dan juga lebih dari 300 koleksi kain pasang sulam.

  • Izwanizzati Ebiz Resources

    IzwanIzzati Ebiz Resources adalah syarikat yang berdaftar dengan SSM dan menjalankan perniagaan membina laman web, membina blog, Search Engine Optimization (SEO), pemasaran internet, kursus bina website, kursus perniagaan online dan lain-lain perkhidmatan yang berkaitan.

  • Koleksi Ebook Keluaran IzwanIzzati

    Setakat ini, saya telah mengeluarkan dua buah ebook yang bertajuk Panduan Lengkap Membina dan Kedai Online dengan Blogspot dan juga Panduan dan Teknik Lengkap Bermula dan Berjaya didalam Perniagaan Online. Terdapat beberapa ebook yang masih didalam proses penyiapan. Dapatkan segera.

Saturday, November 22, 2014

Posted by FizwaN
No comments | 5:36 PM
Hari nie atas desakan hidup dengan kos sara hidup yang makin meningkat, ramai yang mengambil inisiatif untuk menambah pendapatan dengan membuat kerja-kerja dan perniagaan sampingan. Terdapat banyak cara untuk menambah pendapatan kat luar sana. Cuma adakah cara itu sesuai dengan anda atau tidak. Kalau MLM memang tak payah sebut la. Macam-macam produk. Macam-macam jenama. Tapi, saya takkan terangkan atau syorkan tentang bisnes MLM nie sebab saya tak minat dengan bisnes MLM. Ada sebab kenapa tak minat dan tak suka dengan bisnes MLM nie. Kalau bila-bila rajin maybe akan tulis entry tentang kenapa saya benci bisnes MLM. Sekarang nie, ade juga program buat duit dengan handphone. Ada Toneexcel, ada Altel, ada XOXO. Tp, tak minat jugak nak join. Sebab kena cari orang join. Saya paling tak suka jumpa orang ajak join bisnes yang belum tentu boleh berjaya. Lagi satu paling malas nak pujuk-pujuk or yakinkan orang untuk sertai sesuatu yang tidak pasti. Ramai juga yang datang ke butik, approach tentang bisnes Toneexcel terutamanya. Tapi, bila tanya berapa lama dah join? Cakap ade la beberapa bulan. Berapa dapat sebulan? Ada la seratus dua. Lepas tu boleh ckp pulak, ada orang yang dah dapat 5 angka sebulan dengan bisnes nie. Bila tanya berapa lama orang tu join bisnes tu? Jawabnye dah bertahun dah sejak mula-mula diperkenalkan. Downline dia pun dah ramai. Ok..bila sebut downline, toneexcel tu MLM ke? Dia cakap bukan MLM, tapi bisnes orang cari orang. Just cerita pada orang cara nak berjimat dan buat duit. Ok. Tak kisah la. Dengan insan-insan yang dah terkena virus MLM or virus downline memang payah nak bercakap sebab mesti nak menang je. So, lupakan je k. Lebih baik saya jual kebaya dah tentu untung ribu-ribu sebulan.Tak payah nak cari orang, nak jumpa orang, nak pujuk-pujuk or nak follow up. Sebab orang yang cari saya. Taip aje keyword kebaya ke, kebaya nyonya ke, or ape-ape je tentang kebaya tentu akan bawa ke website saya. Cuba try search kebaya kat google. Website izwanizzati.com saya punya, izzkebaya.com pun saya punya, izzlegacy.com dan izzlegacy.biz pun saya punya jugak. So, lebih baik berniaga online kan? Sendiri berusaha, sendiri yang tentukan nak dapat income berapa. Makin rajin promote produk, makin banyak produk terjual maka makin banyak jugak la keuntungan yang boleh dapat.

Kat sini saya nak kongsikan tentang bisnes dropship. Mesti ramai yang dah dengan tentang bisnes dropship kan? Saya pernah tulis entry tentang dropship di satu lagi blog saya iaitu www.izwanizzati.biz pada 2012 yang lalu. Memang banyak dapat feedback. Ini menunjukkan bahawa ramai yang nak mulakan perniagaan online kan? Ok, apa itu konsep dropship ya? Dropship adalah dengan bahasa yang lebih mudah boleh didefinisikan sebagai "konsep orang tengah". Kenapa orang tengah? Ok..contohnya, saya ada bisnes jual kebaya. Saya ada banyak stok kebaya nyonya. Anda pula takde modal nak beli stock dan mulakan bisnes online. Jadi, saya beri peluang kepada anda untuk jadi agen dropship saya dengan komisyen 10% setiap produk yang anda jual. Contohnya, kebaya nyonya harga RM140 jadi sehelai kebaya laku anda dapat komisyen RM14. Ada juga agen dropship saya yang jual kebaya dengan harga RM150 - RM180. Jadi, tanpa produk anda dah boleh untuk antara RM14 hingga RM50 untuk sehelai produk yang terjual. Dapat jual 30 helai dalam sebulan, ambil purata sehelai sehari sekurang-kurangnya RM420 sebulan. Kalau anda dapat jual dengan keuntungan RM25 sehelai, dah ada pendapatan sampingan RM750 sebulan. Lepas la nak bayar bill dan beli barang rumah. Apa yang perlu anda lakukan, buat satu blogshop atau facebook page atau Instashop, copy semua gambar kebaya dari website saya dan promosikan kebaya tersebut. Jika ada orang yang membelinya, dia akan beli dengan anda. Dia akan bayar RM140 kepada anda. Anda kemudian inform kepada saya kebaya mana yang terjual, dan transfer RM126 kepada saya (selepas ditolak RM14 komisyen).Saya akan bungkus dan pos kebaya kepada pelanggan anda dengan menggunakan nama anda. Jadi, komisyen dah tentu dapat sebab customer bayar pada anda dulu, kemudian saya akan pos guna nama dan details anda. Jadi, dari situ perniagaan anda boleh berkembang tanpa perlukan modal untuk membeli produk, modal mengambil gambar produk di studio, tak perlu ruang untuk simpan produk. Modal anda hanya bayar bil elektrik dengan internet je. Hehehe..kalau tak bayar elektrik dan internet, macammana nak berniaga kan? 
Model Perniagaan Dropship. Gambar credit Google. Malas pulak nak design sendiri.
Ok. Faham tak dengan konsep dropship nie? Jadi, jika anda berminat nak berniaga online dan tak ada banyak modal, berdaftarlah sebagai agen dropship. Taip je kat google guna keyword dropship, macam-macam website dan bisnes yang tawarkan program dropship. Daftar dengan mereka dan mulakan perniagaan online anda serta merta. Kalau anda serius untuk mulakan perniagaan online, boleh sertai Kursus Perniagaan Online dan Bina Website Ecommerce yang saya anjurkan. Tapi, ada modal sikit la.Tu sebab saya cakap kalau anda serius, boleh join kursus ye. Kursus diadakan setiap hari. Tapi, perlu daftar sekurang-kurangnya dua hari lebih awal sebab nak kena register domain terlebih dahulu. Semoga anda berjaya memulakan perniagaan online dan menjana wang sampingan untuk diri dan keluarga anda. Diharap entry ini dapat membantu dan memberikan idea untuk anda mulakan perniagaan online ya. Follow blog ini dan juga Facebook Page untuk update dan entry terkini. 

P/s: Jemput singgah butik saya yang terletak di The Atmosphere, Seri Kembangan atau boleh juga lawat website kedai online butik saya iaitu di http://www.izzlegacy.biz. Saya bermula dengan bisnes kecil-kecilan dan sekarang dah boleh bukak butik pun. Anda pun boleh juga asalkan rajin berusaha dan berada di landasan yang betul.

0 comments:

Post a Comment

Terima Kasih

Terima kasih kerana melawat blog "Because I'm Not Perfect". Semoga sedikit sebanyak dapat memberi panduan dan manfaat kepada anda semua. Teruskan menyokong untuk memastikan blog ini terus "hidup". Harap maaf jika ada kandungan yang tidak elok atau juga tidak memberikan persepsi yang baik. Akan dibaiki dari semasa ke semasa. Kongsikan pandangan dan pendapat anda diruangan komen. Jemput Like Facebook Page dan boleh juga emailkan kepada saya jika ada sebarang pertanyaan dan cadangan.