• Because I'm Not Perfect

    Diri ini tidak sempurna juga bukan yg terbaik. Mungkin juga bukan lebih baik dari orang lain. Tapi, ianya istimewa kerana tiada siapa dapat menjadi diri ini selain aku. Menulis dalam ketidaksempurnaan. Berkongsi tentang hidup sebelum kembali bertemu Sang Pencipta.

  • Izwanizzati Collections

    IzwanIzzati Collections adalah website ecommerce perniagaan online milik saya. Terdapat lebih daripada 400 design baju kebaya nyonya dengan 6 pilihan saiz dan juga lebih dari 300 koleksi kain pasang sulam.

  • Izwanizzati Ebiz Resources

    IzwanIzzati Ebiz Resources adalah syarikat yang berdaftar dengan SSM dan menjalankan perniagaan membina laman web, membina blog, Search Engine Optimization (SEO), pemasaran internet, kursus bina website, kursus perniagaan online dan lain-lain perkhidmatan yang berkaitan.

  • Koleksi Ebook Keluaran IzwanIzzati

    Setakat ini, saya telah mengeluarkan dua buah ebook yang bertajuk Panduan Lengkap Membina dan Kedai Online dengan Blogspot dan juga Panduan dan Teknik Lengkap Bermula dan Berjaya didalam Perniagaan Online. Terdapat beberapa ebook yang masih didalam proses penyiapan. Dapatkan segera.

Friday, November 22, 2013

Posted by FizwaN
No comments | 12:56 PM
Pada hari ini, ramai yang mempunyai akaun Facebook dan Facebook memang menjadi medium yang sangat berpengaruh. Setiap hari pasti akan login akaun Facebook dan digunakan untuk pelbagai tujuan. Di Malaysia dengan statistik pengguna internet seramai 17,723,000 orang (sehingga 31 Dec 2011) dan pengguna Facebook seramai 13,589,520 orang (sehingga 31 Dec 2012) menunjukkan hampir 80% pengguna internet yang mempunyai akaun facebook. Memang sangat-sangat terserlah betapa besarnya pengaruh Facebook di Malaysia.

Sebelum pergi lebih jauh, entry ini tiada kaitan dengan sesiapa pun. Hanya untuk muhasabah diri sendiri kerana sy merupakan salah seorang pengguna Facebook tegar di Malaysia. Kenapa ckp begitu? Sbb hari-hari sure akan login facebook ntah berapa kali dan berapa jam sehari. Mungkin kerana hidup sy banyak dihabiskan di rumah dan menghadap laptop sepanjang masa. Mungkin juga kerana Facebook adalah antara medium pemasaran berkesan untuk perniagaan online sy. Oleh sbb sy menghabiskan banyak masa di Facebook, pelbagai status terkini, gambar terkini, gosip percintaan, pergaduhan dan sebagainya boleh dilihat di Facebook.

Pelbagai perkara dikongsikan di Facebook. Dapat kerja tangkap gambar pada offer letter then post kat Facebook. dapat IC baru, post gambar IC kat Facebook, kredit card baru approve post gambar kredit kad kat facebook smbl post status "Nak swipe ape la dengan kad nie, mcm nak beli hanpon baru je rase".. bila bergaduh dengan kekasih post kat Facebook ckp yang bukan-bukan, burukkan sesama sendiri. Habis rahsia semua orang tau. Bila nak pergi bercuti, check in LCCT and post kat Facebook "Seminggu xde kat Malaysia..Australia I'm coming - harap-harap si Rosmah tu boleh la jaga rumah jangan ingat nak ngorat kucing rumah sebelah je :-)..." ingatkan Rosmah tu housemate/kawan/sedara/orang gaji, rupanya kucing..mengharapkan kucing jaga rumah..lepas tu war-warkan kat seluruh Malaysia yang dirinya takde di sini selama seminggu dan rumahnya tak ada orang yang jaga.

Daripada status-status di atas, boleh tak berfikir sejenak dan bermuhasabah diri.. dengan mudahnya para penjenayah moden boleh tau No IC kita, No kredit card, alamat rumah, no telepon, no akaun bank, jumlah gaji, jumlah bonus, hari dapat gaji, hari nak gi shopping dan sebagainya. Dan daripada maklumat yang sedia terdedah, memang sangat mudah untuk hidup tergadai dan terjual. Bila bencana menimpa pun masih takkan terfikir bahawa punyanya adalah kerana diri sendiri dengan rela yang mendedahkan segala maklumat peribadi. 

Bagi yang "kurang cantik" paras rupanya dalam kiasan kata berlapis tetap nak post gambar-gambar tengah berposing manja. Bila post gambar, tunggu kalau-kalau ade yg Like. Mungkin kawan-kawan rapat & keluarga terdekat akan Like sbb saje nak Like. So, berbunga rasa hati bila ada orang Like gambar dan sekaligus pemankin untuk terus post gambar-gambar yang lain pulak. Gambar tengah berdating, gambar tengah mandi laut, mandi swimming pool, gambar baru lepas bangun tido dan macam-macam lagi. Pasti akan ade 2/3 Like tp bila difikirkan berapa ramaikah sebenarnya yang melihat gambar-gambar tu? Mungkin 1000 orang? atau mungkin 5000 orang atau mungkin lebih lagi..dan daripada 2/3 like, berapa ramai pulak yang akan cakap "Buruknyela muka dia nie", "dah la tak cantik, tak sedar diri nak posing2 manja pastu share pulak kat facebook", "alahai kenapa la dia nie nak share gambar yang macam nie" dan macam-macam lagi la pandangan orang lain. Memang ada yang akan cakap, pedulikan apa orang kata... gambar aku, akaun Facebook aku, suka hati la aku nak buat ape..mm, memang betul pun. Tapi, bila dilihat dari sudut lain dimana setiap kata itu doa. Kalau 40 orang cakap benda yang sama, perkara tu Insyaallah akan termakbul. Jadi banyangkan kalau 1000 orang yang cakap "Buruknye muka, kenapa la post gambar kat sini?'..jangan salahkan diri bila semakin hari semakin tak cantik dan semakin tak berseri paras rupanya.

Facebook dibangunkan oleh seorang Yahudi yang kita memang kenali dan dibelakangnya terdapat beratus dan beribu lagi yahudi yang akan memastikan bahawa Facebook ini akan terus melalaikan umat Muhammad. Kenapa wujudnya perkataan "Wall" atau Facebook Wall. Kalau nak tulis ape2, post dkt wall. Setiap hari ada saja status baru. Bangun lambat la. Kena marah dengan bos la. Gaduh dengan isteri la. Jalan jem la. Bosan la dan sebagainya akan  dipost pada Wall. Sepertinya "Wall" Facebook nie tempat mengadu dah. Jadi Yahudi dah berjaya dengan misinya. Kenapa? Kerana Facebook Wall dibangunkan seakan-akan Dinding/Tembok Ratapan Yahudi.

Apa itu Dinding/Tembok Ratapan Yahudi nie?

"Tembok Ratapan adalah tempat yang penting dan dianggap suci oleh orang Yahudi maupun Muslim. Ini adalah sisa dinding Bait Suci di Yerusalem yang dibangun oleh Raja Salomo (Sulaiman), putra Daud. Bait Suci itu hancur ketika Israel diserbu tentara Romawi pada tahun 70 Masehi. Panjang tembok ini aslinya sekitar 485 meter, dan sekarang sisanya hanyalah 60 meter. Orang Yahudi percaya bahwa tembok ini tidak ikut hancur sebab di situlah berdiam "Shekhinah" (kehadiran ilahi). Jadi, berdoa di situ sama artinya dengan berdoa kepada Tuhan. Orang Yahudi berdoa di Tembok Barat Tembok ini dulunya dikenal hanya sebagai Tembok Barat, tetapi kini disebut "Tembok Ratapan" karena di situ orang Yahudi berdoa dan meratapi dosa-dosa mereka dengan penuh penyesalan. Selain mengucapkan doa-doa mereka, orang Yahudi juga meletakkan doa mereka yang ditulis pada sepotong kertas yang disisipkan pada celah-celah dinding itu." .... (Sumber : Wikipedia)

Jadi, fikir-fikirkan la. Jangan mendedahkan keseluruhan diri anda di dunia online kerana mungkin maklumat yang anda dedahkan akan memakan diri anda sendiri. Jom tengok video kat bawah nie, bagaimana maklumat anda di Facebook di manipulasikan. 
Your entire life is online.
And it might be used against u
Be vigilant
 
Entry asal pada 14 Feb 2013. Re-post kembali kerana kehilangan kesemua blog post.

0 comments:

Post a Comment

Terima Kasih

Terima kasih kerana melawat blog "Because I'm Not Perfect". Semoga sedikit sebanyak dapat memberi panduan dan manfaat kepada anda semua. Teruskan menyokong untuk memastikan blog ini terus "hidup". Harap maaf jika ada kandungan yang tidak elok atau juga tidak memberikan persepsi yang baik. Akan dibaiki dari semasa ke semasa. Kongsikan pandangan dan pendapat anda diruangan komen. Jemput Like Facebook Page dan boleh juga emailkan kepada saya jika ada sebarang pertanyaan dan cadangan.