• Because I'm Not Perfect

    Diri ini tidak sempurna juga bukan yg terbaik. Mungkin juga bukan lebih baik dari orang lain. Tapi, ianya istimewa kerana tiada siapa dapat menjadi diri ini selain aku. Menulis dalam ketidaksempurnaan. Berkongsi tentang hidup sebelum kembali bertemu Sang Pencipta.

  • Izwanizzati Collections

    IzwanIzzati Collections adalah website ecommerce perniagaan online milik saya. Terdapat lebih daripada 400 design baju kebaya nyonya dengan 6 pilihan saiz dan juga lebih dari 300 koleksi kain pasang sulam.

  • Izwanizzati Ebiz Resources

    IzwanIzzati Ebiz Resources adalah syarikat yang berdaftar dengan SSM dan menjalankan perniagaan membina laman web, membina blog, Search Engine Optimization (SEO), pemasaran internet, kursus bina website, kursus perniagaan online dan lain-lain perkhidmatan yang berkaitan.

  • Koleksi Ebook Keluaran IzwanIzzati

    Setakat ini, saya telah mengeluarkan dua buah ebook yang bertajuk Panduan Lengkap Membina dan Kedai Online dengan Blogspot dan juga Panduan dan Teknik Lengkap Bermula dan Berjaya didalam Perniagaan Online. Terdapat beberapa ebook yang masih didalam proses penyiapan. Dapatkan segera.

Friday, November 22, 2013

Posted by FizwaN
No comments | 12:39 AM
Sekarang nie sy tengah siapkan projek persampelan air hujan dan mengumpul sampel air longkang untuk analisis kualiti air Sungai Hiliran, Kuala Terengganu. Tinggal berdekatan dengan pasar Cabang Tiga berhampiran dengan perkampungan keropok lekor Losong dan juga dengan Masjid Kristal. Actually tak sampai 5 minit dah smpi perkampungan keropok lekor Losong tu. So, selalu jugak la makan keropok lekor yang fresh dan boleh tahan sedap jugak. 

Isteri pulak baru je bersalin 28hb October yang lalu, oleh sebab ade kerja kena la tinggal isteri dan anak lelaki kesayangan tu. Rindu memang la rindu. Nak kena siapkan kerja cepat then boleh jumpa diorang. Hari tu bersalin kat Hospital Sultan Haji Ahmad Shah (HOSHAS), Temerloh dan lepas bersalin balik berpantang kat rumah mertua Triang. Baru tiga hari tinggal, baby pulak demam kuning dan kena admit Hospital Temerloh balik. Dua hari jugak baby duduk bawak lampu biru tu sampai dah gelap kulit dia dibuatnye. Oleh sbb mertua sibuk dengan kerja dan tak boleh nak jaga & tumpukan perhatian pada isteri dan anak maka bermula la satu perjalanan yang sangat jauh. 

Dari Kuala Terengganu pulang ke Temerloh. Kalau ikut jalan pantai dalam 5 hingga 6 jam jugak baru sampai. Nasib baik sekarang nie ade Lebuhraya Pantai Timur. Dari Kuala Terengganu ade dua pilihan. Boleh masuk ke Tol Batu Enam tapi agak jauh juga nak sampai tol, dalam 25km. Kalau nak lagi dekat dan cepat boleh ikut Tol Kuala Berang. So, sape2 yang nak melawat Masjid Kristal, boleh la keluar pada Exit Kuala Berang, dari situ terus je ke Cabang Tiga/Losong dah dekat dah dengan Masjid Kristal. Sekarang nie Lebuhraya Pantai Timur terputus di Bukit Besi. Bila smpi Bukit Besi, secara paksa rela kena keluar dah lalu jalan persekutuan ke Jabur. Dari Jabur, dekat dengan roundabout besar tu pusing sampai jumpa signboard Kuala Lumpur. Kat situ sambung balik Lebuh Raya Pantai Timur. Kalau bawak laju & tak singgah mana2 dalam 3 jam setengah hingga 4 jam dah boleh sampai Exit Temerloh.

Sterusnya dari Temerloh balik ke Ipoh. Ade dua option. Satu terus ke Gombak dan masuk lebuh raya PLUS ke Ipoh. Ambil masa dalam 4 hingga 5 jam dah boleh sampai Ipoh. Tp, ade la orang cakap kalau balik Ipoh dari Pahang boleh ikut Cameron Highland takpun ikut Genting Highland. So, try la ikut Cameron Highland. Mane tau boleh smpi lebih cepat ker Ipoh. Selama nie Cameron Highland nama je kat negeri Pahang, tapi pintu masuk dari Perak iaitu dari Tapah ataupun dari Simpang Pulai. Sekarang nie, ade jalan baru yang dah boleh guna tak belum siap sepenuhnya. Untuk ke Cameron Highland dari Temerloh/Pahang boleh keluar ikut Exit Chenor lepas tu terus ke Raub. Dari Raub terus je sampai jumpa Felda Sg Koyan, dekat Sg Koyan ade simpang kiri ke Cameron Highland. Terus je sampai jumpa Post Betau kemudian ikut highway lereng gunung sampai jumpa Tanah Rata. Jumpa je Tanah Rata dah sampai Cameron Highland la. Untuk balik Ipoh, ikut Ringlet kemudian Brincang dan masuk balik highway lereng gunung sampai la ke Simpang Pulai. Sebenarnya perjalanan ikut jalan nie balik Ipoh sangat la jauh & jalan dari Tol Chenor ke Sg Koyan tak elok sangat, beralun-alun, berlubang dan sempit. Bila ade lori, memang susah hati. Dah la banyak pulak tu. So, ambil masa dalam 6 jam jugak baru sampai Ipoh. 

Ringkasnya, untuk ke Cameron Highland dari Pahang:

Dari Kuantan/Temerloh : Exit Tol Chenor - Raub - Felda Sungai Koyan - Post Betau - Tanah Rata - Ringlet

Dari Kuala Lumpur : Exit Bentong - Raub - Felda Sungai Koyan - Post Betau - Tanah Rata - Ringlet

Jadi dari Kuala Terengganu ke Temerloh ke Ipoh ambil masa 10 jam. Sampai Ipoh rehat sehari kemudian perlu balik ke Kuala Terengganu. Dari Ipoh, boleh ke Gombak kemudian terus ke Kuala Terengganu. Saya syorkan ikut jalan Gombak lebih lancar dan selamat. Sebab dari Ipoh saya ke Gua Musang melalui Lebuhraya Lereng Bukit dari Simpang Pulai ke Cameron Highland dan seterusnya ke Gua Musang. Untuk sampai ke Gua Musang, Kelantan dari Ipoh ambil masa 2 jam je. Kawan sy cakap kalau nak dekat ke Kuala Terengganu boleh ikut Gua Musang kemudian ke Tasik Kenyir. Hari tu, hujan sangat lebat sepanjang perjalanan dari Ipoh. Sampai Gua Musang dah pukul 6.30 ptg. Dah gelap pun masa tu. Dari Gua Musang terus ke jalan Kuala Krai/Kota Bahru. Lebih kurang 30km dari Gua Musang antara nampak tak nampak ade satu signboard tulis Kuala Berang/Tasik Kenyir masuk kanan. Bermulalah perjalanan yang panjang. Masuk je simpang kanan tu pukul 7.30. Gelap gila jalannye. Yang peliknya, tak jumpa satu kenderaan pun. Tak lama lepas tu terjumpa sekumpulan lembu tengah bersiar-siar di tengah-tengah jalan. Nasib baik la tak langgar & sempat brek. Dah dekat 30km jumpa la beberapa buah kereta dijalan bertentangan. Jalan memang sangat-sangat gelap. Hinggalah sampai di satu tempat jalan berpasir dan berlopak air. Owh apakah maksudnya itu? Kalau tak silap, sebelum tu nampak batu tepi jalan tulis Kuala Berang 93km. Tp, kenapa jalan mati di situ? Memang sangat menakutkan dan menyeramkan. Dah la hujan lebat, xde lampu, xde kenderaan tiba2 jalan mati kat situ. Depan sikit nampak macam highway tak siap. Tanpa berfikir panjang, patah balik & tak jauh dari situ jumpa satu simpang ke kiri bertulis Felda Aring 5. Kalau ikutkan yang kawan cakap nak ke Kuala Terengganu lebih dekat ikut Felda Sg. Aring. Tengok minyak kereta tinggal satu bar je lagi. Tak boleh jadi, nanti kalau ikut jalan tu tiba-tiba xde stesen minyak sah-sah tido di tepi jalan yg gelap dan sepi. So, terus berpatah balik ke jalan Gua Musang - Kuala Krai/Kota Bahru. 

Singgah R&R Gua Musang, ade stesen minyak Shell. Jalan depan sikit ade jumpa lagi satu signboard bertulis Tasik Kenyir/Kuala Berang/Felda Sg Aring. Owh, rupa-rupanya inilah jalan yang kawan saya cakap tu. Mungkin Allah melindungi saya tadi. Kalau tadi ntah mane la saya dah sampai. Memang tadi rasa lemah semangat sangat. Mungkin sebab jalan terlalu gelap lepas tu jumpa jalan mati pulak tu. Bila masuk je simpang yang baru ni, jalannya sangat la teruk. Berlubang sana sini. Lepas tu dalam 1km jalan, still gelap gelita dan macam masuk hutan pulak dah. Tak boleh jadi gini. Patah balik ke jalan Gua Musang-Kuala Krai. Dari situ terus ke Kuala Krai kemudian di Machang, ambil susur kiri kemudian masuk kanan ke Kuala Terengganu melalui Pasir Putih. Jalan terus akhirnya sampai jugak Batu Enam, Kuala Terengganu. Gerak dari Ipoh pukul 4 dan sampai dengan selamat ke Kuala Terengganu pukul 1pagi. Dalam 8 jam jugak duduk dalam kereta. Berhenti sekali je isi minyak. Memang perjalanan yang sangat jauh. 

Ringkasnya dari Ipoh ke Kuala Terengganu : Ipoh - Simpang Pulai - Gua Musang - Kuala Krai - Machang - Pasir Putih - Besut - Batu Enam - Kuala Terengganu. 

Malam tu, kawan sy tanye lamanya baru sampai. Bila sy cerita tentang perjalanan tadi dia cakap simpang yang pertama tu memang ramai yang dah terkena. Dah bertahun dah jalan tu tak siap-siap. Persoalannya, kena tiada signboard yang tulis "Awas, jalan tidak siap" atau padamkan sahaja signboard yang tulis Tasik Kenyir/Kuala Berang tu. So, xde la orang keliru. Orang tempatan memang xde masalah. Orang luar memang bermasalah. Kalau kemalangan or apa2 berlaku, sape la yg nak tolong. Untuk simpang kedua ke Felda Sg. Aring/Tasik Kenyir/Kuala Berang tu. Kawan sy cakap jalan tu memang teruk sikit tapi jalan pintas ke Kuala Terengganu. Cuma dia cakap, jalan tu malam xpayah masuk sbb lalu hutan simpan. Kadang-kadang gajah dan binantang-binatang lain ade melintas. Alhamdulillah. Allah melindungi diriku ini.  

Gambar Masjid Kristal Kuala Terengganu. Cantik kan. Kalau nak melawat Masjid Kristal dan Taman Tamadun Islam yang ade banyak masjid-masjid kecil yang cantik tu jangan datang hari selasa sebab hari selasa tutup


p/s: Post asal bertarikh 13 Nov 2012. Re-post kembali kerana kehilangan kesemua blog entry.

0 comments:

Post a Comment

Terima Kasih

Terima kasih kerana melawat blog "Because I'm Not Perfect". Semoga sedikit sebanyak dapat memberi panduan dan manfaat kepada anda semua. Teruskan menyokong untuk memastikan blog ini terus "hidup". Harap maaf jika ada kandungan yang tidak elok atau juga tidak memberikan persepsi yang baik. Akan dibaiki dari semasa ke semasa. Kongsikan pandangan dan pendapat anda diruangan komen. Jemput Like Facebook Page dan boleh juga emailkan kepada saya jika ada sebarang pertanyaan dan cadangan.