• Because I'm Not Perfect

    Diri ini tidak sempurna juga bukan yg terbaik. Mungkin juga bukan lebih baik dari orang lain. Tapi, ianya istimewa kerana tiada siapa dapat menjadi diri ini selain aku. Menulis dalam ketidaksempurnaan. Berkongsi tentang hidup sebelum kembali bertemu Sang Pencipta.

  • Izwanizzati Collections

    IzwanIzzati Collections adalah website ecommerce perniagaan online milik saya. Terdapat lebih daripada 400 design baju kebaya nyonya dengan 6 pilihan saiz dan juga lebih dari 300 koleksi kain pasang sulam.

  • Izwanizzati Ebiz Resources

    IzwanIzzati Ebiz Resources adalah syarikat yang berdaftar dengan SSM dan menjalankan perniagaan membina laman web, membina blog, Search Engine Optimization (SEO), pemasaran internet, kursus bina website, kursus perniagaan online dan lain-lain perkhidmatan yang berkaitan.

  • Koleksi Ebook Keluaran IzwanIzzati

    Setakat ini, saya telah mengeluarkan dua buah ebook yang bertajuk Panduan Lengkap Membina dan Kedai Online dengan Blogspot dan juga Panduan dan Teknik Lengkap Bermula dan Berjaya didalam Perniagaan Online. Terdapat beberapa ebook yang masih didalam proses penyiapan. Dapatkan segera.

Saturday, January 28, 2017

Posted by FizwaN
No comments | 11:17 PM
Sejak buka butik 3 tahun lepas, rasanya dah 10 orang pekerja bertukar ganti. Semuanya tak kerja lama sebab dapat better offer katanya dan ada dua orang yang sambung belajar. Bekerja sebab baru lepas abis SPM or diploma. Jadi, bila dapat offer sambung belajar, berhenti la bekerja. Susah sebenarnya nak dapat pekerja yang betul-betul ikhlas, berdisiplin dan berdedikasi dengan amanah yang diberikan. Kebanyakkan bekas pekerja, memang x boleh pakai sangat dan memang harap pun dia akan berhenti tanpa diminta. Dalam 10 orang yang pernah bekerja dekat butik saya, rasanya dua orang je yang boleh pakai dan terasa bila dia dah berhenti. Yang lain-lain tu hampeh. 

Ada staff yang mula-mula tu rajin sangat lepas tu tak berapa lama tiba-tiba malas sangat pulak, ada yang henpon x pernah letak. Ada yang layan customer yang walk in butik dengan muka ketat dan tak berapa nak layan. Siap ada customer yang balik tangan kosong lagi. Bukan sorang dua tapi ramai juga customer yang komplen dan balik. Saya juga yang rugi. Ada pekerja yang anak mak. Semua pun mak yang kontrol, datang kerja mak hantar, balik kerja mak ambil. Lewat sikit tak boleh. Mintak kerja lebih masa tak boleh. Nanti mak dia akan call or whatsapp, cakap macam-macam. Siap mintak bayar anak dia lebih. Raya tanya tentang duit raya or bonus kenapa takde walhal anak dia baru kerja dua bulan. Huhuhu. Boleh gitu? Ada pekerja yang asyik datang lewat, waktu kerja pkl 10pg - 7ptg, tapi selalunya akan dtg antara pkl 10.30 smpi pkl 11 pagi. Cukup pkl 7 balik. Malas nak tegur sbb nanti berhenti pulak, tapi terpaksa jugak la. Sebab banyak sangat makan gaji buta. 

Malas nak berkira dengan pekerja sebab dalam satu masa saya ada sorang je pekerja, bila berhenti nak kena cari yang baru. Lepas tu kena ajar balik dari mula. Tu yang x nak berkira dan berkeras. Tapi, bila dah mcm tu kena pijak kepala pulak. Ada pekerja yang suka layan youtube, mentang-mentang butik pakai UNIFI. Mintak masukkan produk dalam website, sehari tak siap padahal kalau buat sendiri dalam sejam lebih dah siap. Tak sampai dua jam pun. Tp, bila buat kerja sambil tukar lagu dekat youtube, search lagu then siap layan video klip lagi. Lepas tu sambil-sambil berwhatsapp pulak. Last-last salah masuk produk dalam website. Salah size, salah gambar, salah harga. macam-macam salah. Kalau buat sendiri, baik x payah ada staff. Satu kerja pulak nak kena cek. 


Memang sangat susah untuk dapatkan pekerja yang memuaskan hati. Kalau dikira keberkatan kepada gaji yang diterima memang kurang berkat bila dah bekerja sambil lewa, tak bertanggung jawab, tak ikhlas, x berdisiplin dan macam-macam lagi. Sepatutnya, kerja elok-elok. Bekerja sambil belajar. Saya dah mulakan bisnes online dari tahun 2010. Dari online sampai boleh buka butik pada tahun 2014. Semua pekerja akan diajar tentang bisnes. Tp, takde yang serius nak belajar. Cukup datang kerja dan kemudian balik kerja. Memang sampai bila-bila akan bekerja dan terus bekerja. Nak cakap buka bisnes kena ada duit banyak baru boleh start, saya mula denga RM0. Takde duit. Mula dengan ambil pre order je. Customer order bayar deposit RM50. Proses pre order 4-6 minggu sebab produk baju kebaya sulam tangan. Memang ambil masa untuk siapkan. Sebulan terima order 30 helai, kebaya dengan purata sehari ada seorang customer yang akan order, jadi sebulan duit deposit RM1,500.  Tailor siap jahit kebaya katakan 15 helai dari 30 helai, so, duit RM1500 deposit tu buat bayar tailor then kutip balance antara RM85 - RM100 dari customer sebab kebaya nyonya yang saya jual harga RM135 - RM150. Dari situ rolling duit buat modal, beli beberapa helai buat ready stock. So, customer yang nak pakai urgent or tak boleh tunggu 4-6 minggu, boleh beli ready stock yang ada. Dan dari RM0 modal, kumpul sampai boleh buat duit untuk kahwin dan bersama-sama dengan isteri tercinta meneruskan perniagaan online sampai mampu buka butik tanpa buat pinjaman bank or agensi kewangan yang lain. Dari beberapa helai kebaya ready stock, sekarang dah ada lebih dari 800 helai kebaya ready stock dekat butik. So, sape cakap nak berniaga kena ada duit baru boleh mula? Cuma para pekerja saya sebelum ni dan yang ada sekarang tak pandai menghargai dan ambil peluang untuk belajar berniaga. Semua pekerja yang mula kerja di butik akan diceritakan kisah ni. Bagaimana kami bermula. Tp, tak seorang yang nampak peluang disitu. 

Saya harap satu hari nanti, akan dapat juga pekerja yang memenuhi semua kriteria. Rajin, amanah, pandai layan pelanggan, berdedikasi, menghargai peluang yang diberikan, sedar akan keberkatan duit gaji yang diterima, datang kerja tepat pada waktunya dan bertanggungjawab kepada amanah yang diberikan. Bayar gaji lebih pun saya sanggup. Asalkan memenuhi kriteria yang saya cari. Sape2 yang merasa dirinya memenuhi kriteria yang saya cari atau kenal dengan sesiapa yang memiliki kriteria tu, boleh komen di ruangan komen dibawah ya. Boleh juga tinggalkan no telefon. Sy takkan publish komen yang tinggalkan no telepon. Saya akan contact untuk interview. Semoga saya akan dapat juga jumpa dengan pekerja impian satu hari nanti. InsyaAllah. 

0 comments:

Post a Comment

Terima Kasih

Terima kasih kerana melawat blog "Because I'm Not Perfect". Semoga sedikit sebanyak dapat memberi panduan dan manfaat kepada anda semua. Teruskan menyokong untuk memastikan blog ini terus "hidup". Harap maaf jika ada kandungan yang tidak elok atau juga tidak memberikan persepsi yang baik. Akan dibaiki dari semasa ke semasa. Kongsikan pandangan dan pendapat anda diruangan komen. Jemput Like Facebook Page dan boleh juga emailkan kepada saya jika ada sebarang pertanyaan dan cadangan.