• Because I'm Not Perfect

    Diri ini tidak sempurna juga bukan yg terbaik. Mungkin juga bukan lebih baik dari orang lain. Tapi, ianya istimewa kerana tiada siapa dapat menjadi diri ini selain aku. Menulis dalam ketidaksempurnaan. Berkongsi tentang hidup sebelum kembali bertemu Sang Pencipta.

  • Izwanizzati Collections

    IzwanIzzati Collections adalah website ecommerce perniagaan online milik saya. Terdapat lebih daripada 400 design baju kebaya nyonya dengan 6 pilihan saiz dan juga lebih dari 300 koleksi kain pasang sulam.

  • Izwanizzati Ebiz Resources

    IzwanIzzati Ebiz Resources adalah syarikat yang berdaftar dengan SSM dan menjalankan perniagaan membina laman web, membina blog, Search Engine Optimization (SEO), pemasaran internet, kursus bina website, kursus perniagaan online dan lain-lain perkhidmatan yang berkaitan.

  • Koleksi Ebook Keluaran IzwanIzzati

    Setakat ini, saya telah mengeluarkan dua buah ebook yang bertajuk Panduan Lengkap Membina dan Kedai Online dengan Blogspot dan juga Panduan dan Teknik Lengkap Bermula dan Berjaya didalam Perniagaan Online. Terdapat beberapa ebook yang masih didalam proses penyiapan. Dapatkan segera.

Tuesday, November 18, 2014

Posted by FizwaN
1 comment | 4:13 PM
Entry kali nie bila tengok pada tajuknya macam best je kan? Macam tajuk-tajuk blog yang selalu jadi viral di Facebook. Ok, apa yang ada dalam butik nie? Memang dari luar nampak macam biasa je. Tak macam butik pun. Di buka di kawasan komersial yang baru, bangunan yang cantik-cantik. Ada lebih 80 lukisan mural yang cantik-cantik di sekitar kawasan ini. Kawasan yang sangat strategik. Disinilah letaknya The Atmosphere, Seri Kembangan. Tapi, malangnya kawasan nie lambat membangun. Banyak lot-lot kosong yang belum diisi. Lebih banyak dari lot yang telah disewa. Banyak juga lot yang baru disewa beberapa bulan, tapi penyewa berpindah ke tempat lain. Mengapa jadi begitu? Mungkin salah satu sebabnya, kawasan nie diselia di bawah satu pengurusan. Dan pengurusan The Atmosphere nie boleh dikatakan macam haram jugak la perangainya. Semuanya tak betul. Semua kena ikut rule. Signboard kena buat yang 3D. Tak boleh nak buat event sebarang. Semua kena bayar deposit. Deposit pulak ribu-ribu ringgit. Nak tunggu dapat balik, 3 minggu jugak la kena tunggu. Kalau dikumpulkan ketidakpuasan hati penyewa disini, rasanya banyak lagi kot. Oleh sebab lambat membangun, jadi perniagaan di sini juga terkena kesannya. Tak ramai yang ke The Atmosphere, jadi kuranglah pelanggan walk in. Kalau perniagaan tu tak buat online atau takde website, tunggu customer walk-in je, jawabnya memang bungkus la.

Macam butik ini jugak, signboard pun tak naik lagi sebab nak kena buat yang 3D. Harga memang mahal. So, hold dulu. Nasib baik dekat sebelah kedai Mamak. Senang customer nak cari. Ok, apa yang ada dalam butik nie? Butik nie adalah sebuah butik vendor. Jadi, ada banyak produk yang dijual disini dari lebih 30 vendor. Semuanya cantik-cantik, berkualiti dan dijual dengan harga yang murah dan berpatutan. Ada pelbagai jenis tudung dan shawl termasuk Bokitta hijab yang tengah hot sekarang nie. Ada juga dress yang dijahit sendiri dengan design yang memang cantik. Kualiti jahitan dan potongan kain, memang kualiti butik. Jahitan yang kemas dan halus. Pasti berpuas hati jika anda memakainya. Ok, apa lagi yang ada dalam butik nie? Butik nie menjual baju kebaya nyonya yang cantik-cantik, dengan sulaman tangan sepenuhnya. Jika anda datang ke butik nie, untuk beli baju kebaya nyonya, anda boleh pilih empat jenis kain untuk dipadankan dengan baju kebaya nyonya pilihan anda. Ada kain batik selisih, kain batik kembang payung, kain pareo songket dan kain pareo satin. Ramai pasangan yang nak buat pre-wedding photoshoot datang cari set kebaya nyonya disini. Di butik ini, anda boleh pilih lebih 600 design baju kebaya nyonya yang cantik-cantik. Untuk lebih tepat, setakat entry ini ditulis, butik ini mempunyai 668 design baju kebaya nyonya dengan pelbagai pilihan warna, corak dan motif. Daripada 668 design ini, anda boleh custom design mengikut citarasa anda sendiri membuatkan sebenarnya daripada 668 design ini boleh dijadikan ribuan design yang lain dan anda akan dapat kebaya nyonya seperti design dan warna yang anda inginkan. Boleh dikatakan, butik ini adalah butik yang menjual kebaya nyonya terbesar dan terbanyak di Malaysia. Jika anda berbadan kecil, anda boleh order kebaya size XS dan jika anda berbadan besar, kebaya kami boleh dibuat sehingga sebesar saiz XXXXXL (5XL). Kalau nak lebih berpuas hati, boleh order ikut ukuran sendiri. Pelanggan juga datang dari seluruh pelusuk Malaysia, Sarawak paling ramai dan juga dari seluruh pelusuk dunia. Ke Netherland pernah hantar, Paris, Hong Kong, Australia, Brunei, Singapore, Indonesia, Dubai, USA, China dan banyak negara lagi kebaya nyonya pernah diterbangkan ke sana.

Butik nie dimiliki oleh dua orang usahawan melayu yang bermula dari perniagaan kecil-kecilan pada awal tahun 2008. Kenapa, setelah 6 tahun baru nak buka butik? Ok, sebab bila apply loan sangat susah. Macam-macam requirement. Pernah nak apply pinjaman TEKUN awal tahun nie. Pegawai TEKUN tanya, kedai kat mana? Cakap kat dia nak apply loan TEKUN nie sebab nak bukak kedai la. Pegawai tu cakap, kalau belum ada kedai maksimum boleh dapat RM6,000. Balas balik, tapi bisnes dah start dari tahun 2008 lagi. Tak kira berapa tahun, kalau bisnes kat rumah maksimum boleh bagi RM6,000 je. Ok, RM6,000 nak bukak kedai ape? Deposit sewa pun dah ada. Contoh, sewa bulanan premis RM1,500 sebulan. Masa nak start sewa kena bayar 3 + 1. So, RM1500 x 3 (sewa) + RM1,500 (deposit api + air) = RM6,000. Ok, dah dapat kunci kedai boleh korek hidung ramai-ramai, mana tau boleh keluar emas. Try pulak tanya dengan PUNB, sama jugak. Balik-balik tanya, dah ade kedai? Kalau xde kedai, kena bagi statement akaun syarikat 6 bulan. Bisnes di rumah, mane ade syarikat. Inikan pulak akaun syarikat. So, kena tunggu 6 bulan seterusnya baru boleh apply. Kena buat paperwork. Macam-macam kena tulis dalam paperwork tu. Ok, at last terkubur hasrat nak buat loan. Kumpul duit jual kebaya sikit-sikit, sampai cukup RM35,000 untuk bukak sebuah butik. Nak pergi bercuti, postpone dulu. Nak tukar kereta baru sebab kereta sekarang dah makin nazak, postpone dulu. Semua benda kena postpone, letak tepi dulu. Demi untuk mencapai impian memiliki sebuah butik pakaian. Agar boleh berkembang dan pergi lebih jauh lagi. Tapi, RM35,000, memang tak cukup sebenarnya. Maka, jika singgah ke butik ini tolong jangan banyak komplen. Memang butik ini takde signboard lagi, butik nie takde aircond, butik nie takde karpet, butik nie takde CCTV dan banyak lagi kekurangan. Semua didalam butik ini, 85% kami yang buat sendiri. Kami yang bermandi cat supaya butik nampak lebih cantik. Kami yang pasang rail dinding, kami yang pasang rak dinding, kami yang pasang wallpaper. Jatuh tangga, tak boleh jalan selama 2 minggu. Kena pulak chicken pox. Tapi, sambil bertopang, sambil badan gatal-gatal chicken pox masih sambung mengecat. Sambung drill. Sambung tampal wallpaper. Kami bukan orang senang. Asal kami orang susah. Satu masa kami langsung takde apa-apa. Kami akan membuat penambahbaikkan dari semasa ke semasa. Doakan ramai orang beli kebaya nyonya kami. Tiada sesiapa yang nak tolong untuk kami buka butik dan merealisasikan impian kami. 

Kalau nak datang butik, boleh cari Restoran Mamak Al-Sabiha. Butik selang sebuah je dari kedai mamak nie.
Memang butik nie dari luar nampak macam biasa je, bila masuk dalam pun sama jugak..macam biasa je. Tapi, butik ini dibangunkan atas titik peluh sendiri. Dibangunkan atas semangat untuk berubah. Semangat untuk berdiri di atas kaki sendiri. Dibangunkan atas usaha yang tak pernah kenal penat lelah. Pukul 1 pagi, 3 pagi kebanyakkan orang dah tido. Sebab esok nak bangun ke opis, hujung bulan ade gaji. Tapi, pukul 3 pagi, kami masih di butik, gosok baju, ambil gambar produk, edit gambar, upload di website, upload di Facebook, upload di Instagram. Otak sentiasa berfikir, bagaimana untuk membuatkan lebih ramai orang tahu kewujudan butik ini, bagaimana untuk menarik lebih ramai pelanggan ke butik. Macam-macam difikirkan. Kami ada kebaya design sendiri. Memang cantik. Tapi, kena hold dulu. Sebab, banyak modal diperlukan untuk membeli kain, modal untuk mengupah tukang jahit, kos pemasaran dan sebagainya. Mungkin satu hari, bila dah cukup modal kami akan membuat lebih banyak design lagi. Untuk samai-sama bersaing. Membangun sebagai usahawan melayu yang berjaya. Doakan kejayaan kami ya. Owh, dah panjang lebar tak sebut pun nama butik nie kan?. Ok..nama butik nie Izzlegacy Boutique. 

Alamat butik : 28-1, Block A, Jalan Atmosphere 3, The Atmosphere, Pusat Bandar Putra Permai, Seri Kembangan, Selangor. 
No tel: 03-89596970 / 012-6907705

1 comment:

Terima Kasih

Terima kasih kerana melawat blog "Because I'm Not Perfect". Semoga sedikit sebanyak dapat memberi panduan dan manfaat kepada anda semua. Teruskan menyokong untuk memastikan blog ini terus "hidup". Harap maaf jika ada kandungan yang tidak elok atau juga tidak memberikan persepsi yang baik. Akan dibaiki dari semasa ke semasa. Kongsikan pandangan dan pendapat anda diruangan komen. Jemput Like Facebook Page dan boleh juga emailkan kepada saya jika ada sebarang pertanyaan dan cadangan.