• Because I'm Not Perfect

    Diri ini tidak sempurna juga bukan yg terbaik. Mungkin juga bukan lebih baik dari orang lain. Tapi, ianya istimewa kerana tiada siapa dapat menjadi diri ini selain aku. Menulis dalam ketidaksempurnaan. Berkongsi tentang hidup sebelum kembali bertemu Sang Pencipta.

  • Izwanizzati Collections

    IzwanIzzati Collections adalah website ecommerce perniagaan online milik saya. Terdapat lebih daripada 400 design baju kebaya nyonya dengan 6 pilihan saiz dan juga lebih dari 300 koleksi kain pasang sulam.

  • Izwanizzati Ebiz Resources

    IzwanIzzati Ebiz Resources adalah syarikat yang berdaftar dengan SSM dan menjalankan perniagaan membina laman web, membina blog, Search Engine Optimization (SEO), pemasaran internet, kursus bina website, kursus perniagaan online dan lain-lain perkhidmatan yang berkaitan.

  • Koleksi Ebook Keluaran IzwanIzzati

    Setakat ini, saya telah mengeluarkan dua buah ebook yang bertajuk Panduan Lengkap Membina dan Kedai Online dengan Blogspot dan juga Panduan dan Teknik Lengkap Bermula dan Berjaya didalam Perniagaan Online. Terdapat beberapa ebook yang masih didalam proses penyiapan. Dapatkan segera.

Tuesday, November 26, 2013

Posted by FizwaN
7 comments | 11:28 AM
Pada 11/7/2013 yang lalu saya telahpun menghantar satu notis tuntutan aka demand letter kepada pemilik butik Busana Icha, Rohaiza binti Khairuddin dan juga keatas butik itu sendiri. Butik nie terletak di Kompleks PKNS Bangi. Sesuatu yang telah lama saya nak buat tapi tak buat-buat sebab masih ingin memberi peluang dan masih mempunyai perasaan perikemanusiaan. Tapi, setelah 4 tahun memberi peluang, peluang tu langsung tak dihargai. Bila saya call or sms memang takkan berjawab dan berbalas. Jadi, oleh sebab itu saya mengambil peguam untuk meneruskan dengan tindakan undang-undang. Cukup untuk saya katakan disini bahawa Busana Icha/Rohaiza Khairuddin masih lagi berhutang dengan saya sebanyak lebih daripada RM25,000 dan kurang dari RM40,000. Banyak kan? Rasanya cukup baik saya nie sbb bagi peluang selama 4 tahun untuk pihak Busana Icha/Rohaiza untuk membayar hutang yang tertunggak tu. Tapi, memang langsung tidak dihargai. 

Disini saya nak kongsikan bagaimana nak membuat tuntutan sehingga naik ke mahkamah. Sebelum ni saya ada buat laporan polis tentang kes ini dan seterusnya saya diminta untuk merujuk ke Mahkamah Bangi kerana lebih bagus terus jadi kes mahkamah. Jadi, bila saya ke mahkamah untuk merujuk tentang kes ini saya diminta untuk mencari peguam bagi menjadi peguambela/peguamcara saya kerana jumlah tuntutan melebih nilai RM5,000. Jika, jumlah tuntutan kurang dari RM5,000 saya boleh guna peguamcara mahkamah. So, bila fikir kena cari lawyer sendiri..kena jugak la fikir berapa ribu ringgit pulak saya kena bayar kepada lawyer nanti. Jadi, saya cuba dapatkan bantuan dari Biro Bantuan Guaman. Untuk Kuala Lumpur, pejabat Biro Bantuan Guaman terletak di Wisma Cyclecarri. Tp, oleh sebab kes saya nie di Selangor, saya diminta untuk merujuk ke Bantuan Guaman Selangor, di Plaza Peransang. So, kalau sape-sape nak dapatkan khidmat nasihat guaman percuma boleh la ke Plaza Perangsang, Tingkat 6. Isnin hingga Khamis dari pukul 2 - 4.30ptg. Malangnya, kes tuntutan saya nie tak boleh nak guna Biro Bantuan Guaman. Nak tak nak kena jugak la cari lawyer sendiri. Huhuhu...

Secara ringkas dan sekadar berkongsi. Bagi sesiapa yang ingin mendapatkan bantuan guaman, anda boleh cuba dapatkan bantuan guaman dengan Jabatan Bantuan Guaman iaitu sebuah jabatan di bawah Jabatan Perdana Menteri. Kos untuk dapatkan bantuan guaman nie ade dua. Bagi anda yang berpendapatan kurang dari RM25,000 setahun, anda hanya perlu membayar pendaftaran sebanyak RM2 sahaja. Dan jika pendapatan melebih RM25,000 dan kurang dari RM30,000 anda perlu membayar pendaftaran sebanyak RM2 dan sumbangan RM300. Murah kan? Untuk keterangan lanjut, boleh lawat laman web Jabatan Bantuan Guaman di sini: www.jbg.gov.my/

Berbalik kepada kes saya nie. Susah jugak nak cari lawyer sebenarnya. Saya ada jumpa beberapa lawyer. Ada yang cas RM500 untuk buka fail dan lain-lain kos akan diberitahu kemudian. Ada juga yang cas RM300 untuk satu demand letter dan macam-macam kos yang berbeza. Akhirnya dapat jugakla satu lawyer nie. Kenalan saya. Dia cas RM100 + 6% GST je untuk keluarkan demand letter. Jadi kos untuk keluarkan notis tuntutan saman aka demand letter hanyalah RM106 sahaja tanpa sebarang kos tersembunyi. 

Perenggan yang paling penting di dalam surat tuntutan adalah seperti berikut:

"SILA AMBIL PERHATIAN bahawa anakguam kami telah mengarahkan kepada kami untuk menuntut bayaran sejumlah RMxx,xxx.00 sebagai penyelesaian sepenuhnya dalam tempoh empat belas (14) hari daripada tarikh penerimaan surat ini sekiranya pihak Tuan/Puan gagal untuk menjelaskan keseluruhan amaun yang tertunggak kepada anakguam kami, kami telah diarahkan untuk meneruskan dengan tindakan undang-undang terhadap Tuan/Puan tanpa merujuk terlebih dahulu kepada Tuan/Puan dan segala kos dan faedah yang terlibat akan ditanggung sepenuhnya oleh Tuan/Puan".

Jadi, kos dan faedah guaman akan ditanggung oleh pihak Busana Icha/Rohaiza. Kalau seperti yang dimaklumkan oleh peguam saya, kos penyelesaian mahkamah lebih kurang RM1800 + 6% GST. Antara yang termurah. Lawyer yang macam nie yang kita cari. Ni tidak, ada lawyer yang cakap, kos mahkamah akan dibincangkan kemudian. Tak boleh nak bgtau secara tepat. So, kos mahkamah akan ditanggung oleh pihak yang lagi satu. Cuma, saya kena bayar dulu kos tu. Tu yang berat skit mendengarnya. Sbb nanti kos guaman tu akan diserapkan kepada nilai tuntutan. Buatnya pihak Busana Icha/Rohaiza berkeras jugak tak nak bayar. Bertambah lagi la duit yang saya kena labur. 

Tapi, kalau dah jadi kes mahkamah, pihak Busana Icha perlu menyelesaikan tuntutan tu dalam apa juga cara sekalipun. Butik Busana Icha yang sedang beroperasi di Kompleks PKNS Bangi pun akan disita. Segala harta milik Rohaiza juga akan disita. So, memang kejam jugak kan? Tapi nak buat macam mana, dah 4 tahun bagi peluang. Kalau dia bayar sikit-sikit pun mesti dah settle. Nak kata xde duit, butik kat Kompleks PKNS Bangi tu masih lagi beroperasi sampai sekarang nie. Cukup setakat nie. Nanti kalau dah naik mahkamah saya akan tulis entry baru update entry nie. Wassalam.
Entry asal pada 17 Julai 2013. Re-post kembali kerana kehilangan kesemua blog post.

7 comments:

  1. Assalam.klu tidak keberatan. Boleh kongsikan nombor peguam tersebut? Sy memerlukan khidmat guaman namun semua yg sy jumpe agak mahal. Sy boleh dihubungi 0126302880

    ReplyDelete
  2. dah dapat ke sita? dan dapat wang hutang kembali?

    ReplyDelete
  3. Salam, saya pun nk kan khidmat peguam kwn awk tu coz ada kes tuntutan yang lebih kurang sama gan awk...boleh watpp kat no sya 0176072476

    ReplyDelete
  4. kalau boleh saya pon nak number

    ReplyDelete
  5. Assalam,
    Terima kasih kerana share kisah puan.
    Klu tidak keberatan boleh puan share no tel peguam tu pd saya..
    Ni email saya hyatihasana@gmail.com

    ReplyDelete

Terima Kasih

Terima kasih kerana melawat blog "Because I'm Not Perfect". Semoga sedikit sebanyak dapat memberi panduan dan manfaat kepada anda semua. Teruskan menyokong untuk memastikan blog ini terus "hidup". Harap maaf jika ada kandungan yang tidak elok atau juga tidak memberikan persepsi yang baik. Akan dibaiki dari semasa ke semasa. Kongsikan pandangan dan pendapat anda diruangan komen. Jemput Like Facebook Page dan boleh juga emailkan kepada saya jika ada sebarang pertanyaan dan cadangan.